Imbunatatiri Diesel si Biodiesel

In timpul marei crize de petrol din anii 70,producatorii de masini din Europa au inceput sa produca motoare diesel pentru uz comercial,ca si o alternativa pentru benzina.Cei care au cumparat asemenea masini au fost putin dezamagiti--motoarele erau zgomotoase,iar pe masini se depuneau funingine--funingine care sunt responsabili si pentru smogul existent din mariile orase.

Smog in metropola


Insa in ultimii 30-40 de ani s-au facut imbunatatiri semnificative in privinta performantelor si poluarii motoarelor.Sistemele de injectie directa sunt controlate de computere avansate,care monitorizeaza combustia combustibilului,crescand eficienta si reducand poluarea.
Motorina mai bine rafinata (ULSD -ultra low sulfur diesel),care contine mai putin sulf,va reduce emisiile nocive,iar imbunatatirea in continuare a motoarelor pentru a functiona cu acesti combustibili devine un proces simplu.
Alte technologii cum ar fi filtrul de particule si catalizatorul ard funinginele si pot reduce amisiile toxice cu pana la 90%.
De asemenea standardele europene devin tot mai inalte,ceea ce va porta producatorii sa produca masini mai putin poluante--pana in 2009 EU spera sa reduca emisiile de particule pana la 5 mg/km,de la 25mg/km cat era acum cativa ani.

Siur ai auzit de Biodiesel.Este identic cu Motorina? Biodieselul este
o alternativa sau o completare al dieselului,care poate functiona motorul fara nici o modificare sau doar cu putina modificare.
Nu este extras din petrol--biodieselul provine din grasimi vegetale sau animale,care au fost modificate.Biodiesel poate fi folosit individual sau combinat cu motorina.

Pentru mult mai multe detalii cititi si

Combustibil Diesel

Petrolul,im mod natural se gaseste in pamant.Cand petrolul crud este rafinat la rafinarii,poate fi separat in diferite tipuri de combustibil,printre care benzina,kerosen,si bine'nteles motorina.

Daca ai comparat vreodata motorina cu benzina stii ca exista diferenta intre cele doua.In primul rand mirosul este diferit.Motorina este mai grea si mai uleioasa.De asemenea se evapora mai greu ca si benzina--punctul ei de fierbere este chiar mai mare decat a apei.

O monstra Diesel


Motorina se evapora mai greu fiind ca este mai grea.Contine mai multi atomi de carbon in lanturi mai mari,decat benzina (in mod normal benzina este C9H20,in timp ce motorina este C14H30).
Este navoie de mai putina rafinare pentru a obtine motorina,de aceea mai demult era mai ieftina decat benzina.Dar din 2004 au crescut preturiile,o data cu cresterea cererii pe piata,un factor important fiind si industrializarea si constructiile din China.

Motorina are o densitate de energie mai mare decat benzina.In medie,un galon (3.8 l) de motorina contine aproximativ 155x106 Jouli,in timp ce un galon de benzina contine 132x106 Jouli.
Acest lucru,combinat cu eficienta mare a motoarelor diesel,explica de ce masiniile diesel consuma mult mai putin.
Motorina este folosita la o mare varietate de vehicule si operatiuni.Acesta propulseaza si masiniile de pe autostrada,dar alimenteaza si motorul barciilor,autobuzelor,trenuriilor,utilajelor grele,utilajelor agricole,generatoare,si lista poate continua.

Ganditi-va cat de importanta este motorina economiei--fara eficienta ei inalta,ar avea de suferit toate domeniile,dar mai ales constructiile si industria.Aproximativ 94% din transportul de marfuri--fie pe apa sau uscat--se efectueaza bazandu-se pe diesel.

In privinta mediului si al poluarii Dieselul are pro-uri si contra.Pro-urile:dieselul emite foarte putin monoxid de carbon,hidrocarboni, si bioxid de carbon,care produc incalzirea globala.
Contra--cantitati mari de azot si alte particule nocive sunt eliberate prin arderea diesel,ceea ce cauzeaza ploi de acid,smog,si dauneaza sanatatii.

Pe urmatoarea pagina vom vedea niste imbunatatiri recente in acest domeniu.

Continuare>>>

Injectorul Diesel

Motoarele diesel folosesc injectia directa--motorina este injectata direct in camera de combustie.
Injectorul unui motor diesel este una din cele mai complexe piese al motorului si a fost subiectul multor experimente.
Injectorul trebuie sa reziste temperaturii si presiunii inalte din cilindru,dar in acelasi timp sa furnizeze combustibilul intr-o cantitate si atomizare potrivita.
Distribuirea uniforma a combustibilului in camera de combustie poate fi de asemenea o problema,asa ca unele motoare folosesc valve speciale de inductie,camere de pre-combustie,sau alte dispozitive pentru a distribui aerul in cilindru.



Motoarele diesel contin de obiciei o bujie incandescenta.Cand motorul este rece,procesul de compresie s-ar putea sa nu poata ridica temperatura aerului indeajuns pentru a aprinde motorina.Aceasta bujie este de fapt un fir electric care se incalzeste cand trece curent prin el,care incalzeste camera de combustie cand motorul este rece,pentru a putea avea loc combustia.

Insa in motorul modern totul este controlat de calculator,care colaboreaza cu o multime de senzori,care masoara tot,de la turatia motorului,temperatura motorului,temperatura uleiului,si chiar pozitia pistoanelor.
Bujiile sunt mai rar folosite in motorul modern,mai ales in cele mari.
Calculatorul sesizeaza temperatura ambienta,si intarzie injectia de motorina cu fractiuni de secunda in cazul in care este mai frig afara.Astfel aerul din cilindru este comprimat mai mult,rezultand o temperatura mai mare in cilindru.
Motoarele mai mici care nu au asemenea controale avansate de computer mai folosesc bujia incandescenta pentru a rezolva problema pornirii "la rece".

Cititi mai departe despre combustibilul diesel.

Continuare>>>

Cum Functioneaza Motorul Diesel

Teoretic,motoarele diesel si cele pe benzina sunt aproape identice.Ambele sunt motoare cu combustie interna,proiectate sa transforme energia chimica din combustibil in energie mecanica.
Aceasta energie mecanica misca pistonul in sus si jos in cilindru.Pistoanele sunt conectate la arborele cotit,si miscarea sus-jos al pistoanelor,numita si miscare lineara,creeaza miscarea rotativa necesara pentru a roti rotiile masinii.
Ambele tipuri de motoare convertesc combustibilul in energie printr-o serie de explozii sau combustii.
Diferenta majora dintre aceste motoare este modul in care se produce combustia.


In motorul pe benzina combustibilul este amestecat cu aer,comprimat de piston,si este aprins de o scanteie generata de bujie.

In motorul diesel in schimb mai intai aerul este comprimat,iar dupa aceea este injectat combustibilul.Din cauza ca aerul se incalzeste cand este comprimat,combustibilul se aprinde.






Motorul diesel foloseste ciclul de patru timpi ,ca si motorul pe benzina.

Cei patru timpi sunt:


  • Admisia:Valva de admisie se deschide,lasand aerul sa intre in cilindru si miscand pistonul in jos
  • Compresia:Pistonul se misca in sus,comprimand aerul
  • Combustia:Cum pistonul ajunge in partea de sus,combustibilul este introdus exact in momentul oportun si aprins,fortand pistonul in jos
  • Evacuarea:Pistonul se misca in sus,fortand gazele care au rezultat din combustie sa iasa prin supapa de avacuare

Tineti minte ca motorul diesel nu aprinde motorina prin scanteie,acesta este aprins de aerul fierbinte rezultat din compresie.De asemenea,combustibilul este injectat direct in camera de combustie(injectie directa).
In continuare voi scrie despre procesul de injectie diesel.

Continuare>>>

Cum ar Arata o Iarna Nucleara ?


Fie ea paranoia sau o perspectiva aspra,insa oamenii s-au gandit de mult timp la posibilitatea ca sfarsitul lumii nu va fi rezultatul zeiilor care se razboiesc sau a unor accidente cosmice,ci ea va fi provocata de insusi rasa umana,datorita tendintelor noastre autodistructive.
Candva nomazi in salbaticia primordiala,am urcat pe o scara technologica deosebita,declarandu-ne stapanii planetei.Insa pentru cat timp putem domina peste mosia noastra fara a ne autodistruge?Cum am vazut si in filmul facut in anul 1968 "2001: A Space Odyssey",daca unei maimute ii dai un os mai mare,va bate o alta maimuta pana la moarte.Contopit genetic cu trecutul nostru salbatic si primitiv,am venit pe o carare imbibata in sange de-a lungul secolelor.Am distrus civilizatii,am purtat razboaie,am ranit suprafata pamantului cu progresul nostru--iar armele noastre au devenit tot mai puternice.

Dupa primul test de succes a unei bombe atomice din 16 iulie,1945,directorul Proiectului Manhatan(program american nuclear),J. Robert Oppenheimer a relatat despre efectele cumplite,mai tarziu citand spusele lui Bhagavad Gita:"Acum am devenit moartea,distrugatorul lumii"

In deceniile de dupa aceea detonare,omenirea a tremurat de frica,doar ducand gandul la armamentul nuclear.Pe masura ce arsenalul nuclear s-a raspandit tot mai mult in lume,la fel a crescut si teama in privinta unui razboi care s-ar putea dezlantui folosind arme nucleare.Oamenii de stiinta au studiat ramificatiile posibile al unui astfel de razboi,si asa a aparut un nou termen in limbajul omenirii: iarna nucleara.
Inca din anii '80 acest scenariu de groaza a patruns in viziuniile noastre :Brusc,cerul straluceste cu puterea soarelui de o mie de ori.Milioane de vieti se transforma instantaneu in cenusa.In final,pe parcurs ce furtuna nucleara incinereaza orase si paduri,cantitati mari de fum se ridica in atmosfera,inecand planeta in nori negrii de fum si cenusa.
Rezultatul este intuneric chiar si in timpul zilei,temperaturi minime extreme,si eventual moartea vietii pe planeta Pamant.

Sistemul de Lubrifiere,de Esapament,si Electric

Cand vine vorba de intretinerea masinii de zi cu zi,prima grija este cantitatea de combustibil din rezervor.Dar cum ajunge combustibilul in cilindrii?Pompa de benzina sau motorina pompeaza combustibilul din rezervor,dupa care va fi amestecat cu aer,in asa fel incat sa fie perfect proportionat pentru ardere.Combustibilul este livrat de cele mai multe ori in trei feluri:carburator,Injectie directa(Direct Fuel Injection),si injectie prin orificii (Port Fuel Injection).

Sistemul de ungere face posibila ungerea fiecarei piese in miscare al motorului,pentru a functiona cu usurinta.Cele mai importante piese care au nevoie de ulei sunt pistoanele(pentru a aluneca cu usurinta in cilindrii) si cuzinetii care asigura rotirea arborelui cotit si al axului cu came.In cele mai multe masini uleiul este extras din baia de ulei cu ajutorul pompei de ulei.Apoi uleiul trece prin filtrul de ulei,apoi este imprastiat cu mare presiune pe peretii cilindriilor si pe cuzineti.In final uleiul curge inapoi in baia de ulei,iar ciclul se repeta.





Esapament Porsche 911






Persoane interesate

Cele mai vizitate articole

Meniu